Kalium reducerer risikoen for slagtilfælde
SATS DAILY: Når man spiser mad, der indeholder kalium, reduceres risikoen for at blive ramt af et slagtilfælde.
Ydermere nedsættes risikoen for hjerte-kar-sygdomme.
Sådan lyder konklusionen på en helt frisk, italiensk undersøgelse.
Forklaringen kan være, at kalium har blodtryksnedsættende virkning, som især slår igennem hos personer, der allerede lider af højt blodtryk. Men forskerne mener også, at kalium forhindrer fortykkelse af blodkarrenes vægge.
Frugt og grøntsager samt fisk, fjerkræ og mejeriprodukter er eksempler på kost, der er rig på kalium. Holder du dig allerede til den anbefalede dosis frugt og grønt – ”6 om dagen” –, får du ifølge de italienske forskere tilstrækkeligt med kalium til at kunne opnå en beskyttende effekt.
Kilde: www.sund.nu